Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Aplicación zona bajas emisiones - València

Vés enrere Aplicación zona bajas emisiones

Volver

Un total de 278 càmeres vigilaran el compliment de la Zona de Baixes Emissions, ZBE, de València

• Hui en dia, el 32% del parc mòbil de la ciutat correspon a vehicles sense etiqueta

01/07/2024

  • El regidor Jesús Carbonell ha assegurat que “es tracta d'una normativa blana, perquè pretenem protegir els interessos econòmics i socials, i especialment perquè de no fer-ho així els perjudicats serien els veïns amb menys recursos de la ciutat”
  • La ciutadania podrà consultar al web municipal la situació de cada vehicle i les restriccions previstes
  • Hui, a quatre anys d'entrar en vigor la normativa, només un 8% dels vehicles censats a la ciutat es veurà afectat en la pràctica per la Zona de Baixes Emissions

Si hui s'implantara de manera efectiva la Zona de Baixes Emissions, ZBE, a la ciutat, només el 8% dels vehicles censats es veurien afectats en la pràctica per les restriccions. Així ho ha explicat el regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat, Jesús Carbonell, qui ha assegurat que “està xifra encara serà més baixa dins de quatre anys, en 2028, quan la mesura ja afecte de fet els residents a la ciutat”.

“Els veïns de València no hauran de preocupar-se per la ZBE fins a 2028, ja que hem optat per una normativa blana, perquè pretenem protegir els interessos econòmics i socials dels veïns, i especialment per a evitar que els perjudicats siguen aquells amb menys recursos”, ha afegit Carbonell. “A més –ha continuat- en 2028, la xifra de vehicles que no podrien circular serà molt baixa, i encara així podran circular 48 dies a l'any, i tindran un títol per a viatjar gratis tot l'any en l'EMT. La normativa no pot perjudicar les persones amb menys possibilitats per a canviar el seu vehicle”, ha defés l'edil.

Per tant, solament els turismes, motocicletes i ciclomotors amb etiqueta A (és, dir, sense etiqueta) podran circular a partir de l'1 de gener de 2028, i la resta no es veurà afectat”. “L'objectiu –ha explicat el regidor- és no penalitzar les pimes ni les persones amb menys recursos i, per això, el calendari progressiu d'implantació previst en la normativa”.

Segons les dades que ha oferit Carbonell, ara per ara, el 32% del parc mòbil de la ciutat correspon a vehicles sense etiqueta (o, el que és el mateix, amb etiqueta A). En xifres concretes, es tracta de 132.016 vehicles. “Però és un número teòric –ha explicat Carbonell- perquè dels estudis realitzats a través de les càmeres de Trànsit es conclou que d'eixe total només circula un 8%, és a dir 16.000 vehicles, la qual cosa significa el 44% del total que circula per la ciutat, sumant residents i no residents, que són 36.000, i els quals són els que incomplirien l'ordenança”.

La Zona de Baixes Emissions, ZBE, s'implantarà de manera progressiva des de l'any que ve, 2025, fins a l’establiment definitiu en 2028. Afectarà turismes, motocicletes i ciclomotors amb l'etiqueta A, segons el catàleg de distintius mediambientals de la DGT. Quedaran exclosos de les restriccions els vehicles associats a activitats econòmiques (pimes, autómos...), per a “protegir dels interessos econòmics i socials de la ciutat”, en paraules del regidor. Tampoc tindran obligació els vehicles usats per titulars de targeta d'estacionament PMR (per a persones amb mobilitat reduïda), els de famílies nombroses o amb menors de tres anys, i aquells on viatgen embarassades o persones amb mobilitat reduïda temporalment. Tampoc tindran restriccions els vehicles d'emergències, de servicis essencials i els considerats històrics.

Durant l'any que ve, 2025, es durà a terme una fase informativa, en la qual no s'imposaran sancions a les persones infractores, i serà a partir de gener de 2026 quan es limite l'entrada en la ZBE a vehicles amb etiqueta A, però únicament de fora de la província de València, de més de 27 anys sense so de gasolina, o de més de 22 anys si són de gasoil. A partir de gener de 2027 la limitació serà per a qualsevol vehicle sense etiqueta de fora de la ciutat en si. I les restriccions seran ja totals a partir de l'1 de gener de 2028.

Dos zones d'aplicació: València ZBE’ i Ciutat Vella ZBEES

En l'aplicació de la normativa, es definixen dos zones de diferent aplicació: ‘València ZBE’ i ‘Ciutat Vella ZBEES’. La primera, genèrica i de caràcter més lax, ZBE, està delimitada per la Ronda Nord, avinguda dels Tarongers, avinguda de Serradora i Bulevard Sud, és a dir, pràcticament tota la ciutat. La segona, declarada com a Zona de Baixes Emissions d'Especial Sensibilitat, ZBESS, està dins del districte de Ciutat Vella i suma les especificacions actuals de l'APR, és a dir, que només podran circular vehicles autoritzats de residents (excepte les excepcions previstes), que no tinguen etiqueta A.

Un total de 278 càmeres de trànsit, situades per tota la ciutat, vigilaran per a fer efectiu el compliment de la normativa. Les sancions s'imposaran segons el que es preveu en la normativa estatal sobre este assumpte, i seran de 200 euros. També es preveu instal·lar cartelleria informativa al llarg del perímetre. L'Ajuntament elaborarà un registre de vehicles “excepcionats” de l'aplicació de la ZBE i, a més, després de l'estiu, en la web de Trànsit de l'Ajuntament i en la web municipal es podrà comprovar la situació de cada vehicle mitjançant la matrícula.

El regidor Jesús Carbonell ha subratllat que la voluntat de l'Ajuntament és que “l'aplicació d'esta normativa estatal a la ciutat no penalitze les rendes més baixes, i per a això –ha explicat- hem impulsat diferents mesures”. L'Ajuntament aprovarà un nou títol de l'EMT, de caràcter gratuït per a les persones afectades per les restriccions de mobilitat, vàlid per dos anys de termini o fins a la compra d'un vehicle, dins d'eixe termini”.

Carbonell ha conclòs la seua intervenció subratlllant la voluntat de l'Ajuntament d'afavorir i fer costat al veïnat en l'aplicació de la normativa, i ha explicat que es preveu habilitar en el futur aparcaments dissuasius a l'entrada de la ciutat.

Recursos multimedia

Jesús Carbonell