Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Contestación requerimiento manzana Petxina - València

Vés enrere Contestación requerimiento manzana Petxina

Volver

Personal tècnic de l’Ajuntament respon al Ministeri que “la superilla de Petxina compleix amb les bases previstes”

• Supeilla de la Petxina

04/07/2024

  • Les conclusions de la resposta indiquen que s'han realitzat “ajustos tècnics” després de la posada en marxa pel que “no hi ha infracció”
  • Considera que el requeriment del Ministeri “suposa un afront al racional debat administratiu”, ja que no s'ha donat “audiència prèvia instructora ni dret a la contradicció al·legatòria que sustente tal pretensió, per la qual cosa formalment queda viciada de defectes d'anul·labilitat d'eixe acte administratiu"
  • L'informe d'Urbanisme apunta que s'han creat noves places d'aparcament sense restar espai per als vianants, 10 places d'estacionament de motocicleta, 6 de vehicle (reversibles) i el canvi d'ús de 12 de les 24 places de càrrega i descàrrega
  • L'escrit recorda que el projecte va eliminar 256 places d'aparcament lliures sense tindre alternatives, la qual cosa ha provocat nombroses queixes veïnals
  • També s'ha millorat i aclarit la senyalística de la zona i s'han instal·lat 50 noves fites de formigó

Personal tècnic de l'Ajuntament ha contestat el requeriment del Ministeri de Transports sobre la superilla de la Petxina i en les conclusions destaquen que “l'estat actual de l'actuació compleix el sol·licitat i concedit per això no hi ha infracció. I, a més, compleix els objectius generals i específics de les Bases i Convocatòria, la Resolució de Concessió i les modificacions dels mateixos realitzades pel Ministeri”.

Així mateix, conclou que “les actuacions executades per esta Administració municipal, després de l'acta de recepció de l'obra, atenen ‘ajustos tècnics’ de la fase de posada en marxa i que s'emmarquen en el deure de mantindre la subactuació operativa”.

A més, se li recorda al Ministeri que “no havent-se alterat els termes i condicions del sol·licitat i concedit, no procedeix comunicació immediata o sol·licitud de modificació”, afegint que “s'han complit les obligacions de sotmetiment a control i supervisió i la d'informe periòdic. Els ajustos tècnics consten en el quint informe semestral”.

Una altra de les conclusions donades al Ministeri és que el termini de l'actuació finalitza el 31 de desembre de 2024, “per la qual cosa ens trobem en forma i termini, de qualsevol debat en relació amb els paràmetres executats, ja que l'actuació no es troba finalitzada”.

Finalment, s'ha contestat al Ministeri que el seu requeriment “suposa un afront al racional debat administratiu, iniciant una primera actuació subsanatòria, derivada a la lògica labor de control administratiu, article 24 de l'Orde TMA/892/2021, de 17 d'agost, però continuant amb una manifestació del reintegrament econòmic de l'ajuda concedida (article 25 de la citada Orde) sense audiència prèvia instructora ni dret a la contradicció al·legatòria que sustente tal pretensió, per la qual cosa formalment queda viciada de defectes d'anul·labilitat d'eixe acte administratiu, com a colofó a la inadequada tramitació de l'escrit, amb una exposició de la potestat sancionadora, sense cap causa justificativa que sustente tal proclamació (article 26 de la citada Orde)”.

“És a dir, si no hi ha acreditat cap incompliment de fites i objectius generals i específics programats de l'actuació, inclosos els objectius CID descrits i els seus camps d'intervenció, de la sol·licitud o concessió, no pot haver-hi acte resolutor de cap revocació de l'ajuda concedida, ni pot haver-hi reintegrament derivat del mateix ni en última instància, per descomptat, que no es dona cap tipicitat concurrent ni amb la potestat sancionadora ni amb l'obertura de cap procediment sancionador”, conclou la resposta municipal al Ministeri.

Informes tècnics Urbanisme i Mobilitat

En la resposta al Ministeri s'han annexat els informes tècnics de les àrees d'Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament sobre els ajustos realitzats en la superilla de la Petxina després de la seua posada en marxa i després de rebre el passat 8 de maig l'informe del Pla de recuperació d'espai públic en els districtes núm. 3 Extramurs i núm. 2 Eixample, en els quals es detecten deficiències i debilitats en l'ús de l'espai i, per tant, “s'han fet uns ajustos tècnics amb nova senyalització implementada i l'augment del número de les fites delimitadores, els quals venen a reforçar la seguretat de l'espai recuperat per al vianant”. A més, s'han tingut en compte les nombroses queixes presentades pel veïnat de la zona.

Com conclou l'informe de l'àrea d'Urbanisme, “s'han realitzat ajustos tècnics i millores que no representen un incompliment o modificació essencial de l'objecte de l'actuació ni un incompliment de les fites i objectius del Programa ZBE-2021, no s'ha modificat l'abast previst en la sol·licitud de la subvenció, ni dels treballs essencials, que no era un altre que recuperar per al vianant un espai públic que abans estava destinat al vehicle, i això es continua complint en grau màxim, millorar la qualitat climàtica en existir una disminució de les emissions de CO₂, en existir una disminució dràstica de la circulació de vehicles, i canviar el model de mobilitat cap a un model més actiu i sostenible, fomentant l'ús de transport publique col·lectiu”.

En resposta al Ministeri, l'informe assenyala que les actuacions posteriors s'han executat per a millorar el projecte original després de 15 de mesos de posada en servici després de detectar-se insuficiències en la senyalització i de protecció d'espais per als vianants definits en el Projecte original, “per la qual cosa cal qualificar de millora substancial esta actuació posterior”.

Creació de places d'aparcament que no resten espai per als vianants

Des de la creació de la superilla, s'han rebut a l'Ajuntament nombroses queixes i suggeriments per part del veïnat de la zona, que han portat a adoptar una sèrie de mesures que no minven l'espai per als vianants i que suposen la creació de 10 places d'estacionament de motocicleta, 6 de turisme (reversibles) i el canvi d'ús de 12 de les 24 places de càrrega i descàrrega, així com la creació d'una nova plaça per a persones de mobilitat reduïda, entre estes 12 places reconvertides. Per tant, no s'ha restat espai per als vianants per a crear estes noves zones d'estacionament per a residents.

Respecte a les places de motocicletes, s'han creat en zones sense ús útil per als vianants, perquè fins ara estacionaven en les voreres, recuperant-se així espai per al vianant. Segons el personal tècnic “la pèrdua d'espai per als vianants s'ha de considerar neutra o residual, ja que estos vehicles abans ocupaven la vorera i l'espai utilitzat per a generar estes places tenia un ús nul”.

L'informe remés al Ministeri recorda que el projecte va suposar la supressió de 256 places d'aparcament lliure, el que ha complicat l'estacionament del veïnat en la zona, per la qual cosa s'han creat 6 places d'estacionament de caràcter temporal en els espais destinats a terrassa de bar, ja que hui dia no existeixen peticions sobre estos espais. Estes noves places són d'ús provisional, com a zona d'aparcament per a residents fins que se sol·licite la seua ocupació per a terrassa, per la qual cosa són reversibles i “provisionals fins que se sol·licite l'ocupació”.

Quant a les places de càrrega i descàrrega, s'han canviat 12 de les 24 places de càrrega/descarrega en 11+1 places d'estacionament, en existir un excés de les primeres, ja que anteriorment no hi havia reserva de places de càrrega i descàrrega i 24 és una xifra sobredimensionada d'acord amb els comerços existents, la qual cosa ha provocat un ús indegut d'estes, ja que els veïns les utilitzen com a aparcament permanent davant la falta d'altres zones d'aparcament.

A més, estes places de càrrega i descàrrega, abans i ara, són susceptibles d'utilització per a aparcament en horari nocturn, festius i diumenges, per tant, es tracta d'un ús compatible, per la qual cosa “la pèrdua d'espai per als vianants s'ha de considerar nul”, indica la resposta al Ministeri.

Altres actuacions executades

La resposta enviada al Ministeri de Transports assenyala les diferents actuacions acomplides per diversos servicis municipals. En el cas del Servici d'Obres i Manteniment d'Infraestructura, s'ha reforçat en nombre de fites de formigó perquè els 63 inicials són insuficients, per la qual cosa s'han col·locat 50 noves fites de formigó “per a reforçar la separació d'espais i evitar d'esta manera que existisquen buits on els vehicles puguen aparcar i envair l'espai per als vianants nou”.

Per part del Servici de Mobilitat Sostenible, s'ha dut a terme una anàlisi de la senyalització i s'ha implementat un pla de millora per a reforçar la senyalització existent, bé amb pintura o amb senyalització vertical, a causa de les múltiples queixes que s'han rebut sobre la senyalització viària, en ser nova i poder resultar confusa.

Este pla ha consistit principalment a instal·lar en els accessos a la superilla dos cartells que inclouen els senyals reglamentaris de zona residencial i de velocitat màxima permesa a 10 km/h i el text de "Prioritat per als vianants".

En les zones d'acostament i maniobra per a vehicles d'emergència existents en els espais per als vianants, s'han instal·lat elements d'abalisament franquejables pels vehicles de Bombers, que asseguren que este espai no siga ocupat per vehicles privats mal estacionats.

A més, s'ha pintat amb senyalística homologada els accessos als guals; les zones de càrrega i descàrrega i s'ha adaptat el pictograma de les reserves d'estacionament per a persones amb discapacitat, pintant-ho sobre fons blau. L'objectiu d'estes mesures és “reforçar, mitjançant senyalització horitzontal, quins són els usos previstos en cada espai i dissuadir de l'estacionament indegut als vehicles”.

Així mateix, s'ha senyalitzat la zona de "Kiss and Go" de 25 metres de longitud al carrer Literat Gabriel Miró, pròxim al carrer Palleter, per a intentar evitar que els vehicles accedisquen a la superilla per al transport d'escolars.

En la intersecció del carrer Palleter amb Calixt III, el Projecte va generar un espai per als vianants, però múltiples usuaris de bicicletes i vehicles de mobilitat personal ho travessaven sense baixar dels vehicles en lloc de vorejar-ho, la qual cosa, ha generat múltiples queixes, per a guiar-los s'han instal·lat 4 cartells direccionals que canalitzen el moviment d'estos vehicles, així com el dels d'emergències, pel lateral de la zona per als vianants. Finalment, l'informe recorda al Ministeri que al carrer Pare Ric no s'ha realitzat cap transformació des de la finalització de les Obres.