Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

València apuesta por la accesibilidad en el turismo - València

Vés enrere València apuesta por la accesibilidad en el turismo

Volver

València aposta per l'accessibilitat en el turisme

• L'accessibilitat universal contribuïx a fer efectiu el dret a l'oci, la cultura i el turisme

12/12/2023

  • L'edifici Veles e Vents de la Marina acull una jornada organitzada per Ilunion i la fundació municipal Visit València
  • Paula Llobet destaca que “l'accessibilitat universal en empreses i destinacions turístiques és un desafiament que requerix la col·laboració de tots”

L'accessibilitat en el turisme ha centrat este dimarts el debat en la jornada ‘Reptes de l'Acta Europea de l'Accessibilitat per al Turisme’, organitzada per entitats líders en matèria d'accessibilitat i el sector turístic. Durant la trobada, celebrat en l'edifici Veles e Vents de la Marina de València, s'han tractat els requeriments en matèria d'accessibilitat que la legislació demanda a les empreses facilitadores de servicis i productes, concretament en l'àmbit turístic.

“L'accessibilitat universal en empreses i destinacions turístiques és un desafiament que transcendix davanteres i requerix la col·laboració de tots. Com a gestors públics, tenim la responsabilitat d'assegurar el desenvolupament personal de cada ciutadà i el seu accés a productes i servicis al llarg de totes les etapes de la vida” ha destacat Paula Llobet, regidora delegada de Turisme, Innovació i Inversions de l'Ajuntament de València.

La responsable municipal de Turisme ha afirmat que “un destí veritablement accessible és aquell que garantix una experiència turística plena i de qualitat per a cada visitant. A València treballem de la mà del sector privat, així com amb associacions i col·lectius que donen visibilitat i respostes a les necessitats de persones amb diverses realitats. Estem avançant, no sols en matèria d'eliminació de barreres o en l'adaptació a les diferents normatives, sinó a aplicar una accessibilitat 360 que ens convertisca en un destí referent”.

Per la seua part, el director corporatiu de Relacions Externes i Marca d'Ilunion, Óscar da Pena, ha destacat la visió inclusiva de València, “una ciutat que ha posat en primer pla l'accessibilitat per a tots els seus ciutadans, amb iniciatives que són un exemple i porten impulsant fa temps”. A més, “és una ciutat molt volguda per a nosaltres i en la qual la nostra presència ha anat creixent en els últims anys, en paral·lel al seu desenvolupament econòmic, turístic i cultural”, ha apuntat.

Així, a través del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea, a través dels fons Next Generation, València està implementant un sistema de senyalització digital intel·ligent i accessible a través de la tecnologia Navilens, entre altres, en edificis municipals i espais amb interés cultural o turístic. Això permet a les persones amb discapacitat visual, per exemple, orientar-se en entorns desconeguts i obtindre informació contextualitzada accessible amb el seu dispositiu mòbil.

Així mateix, les cinc oficines d'informació turística de Visit València, certificades en el Sistema de Gestió d'Accessibilitat Universal, disposen de plans amb pictogrames, rutes amb Qr per a persones amb discapacitat visual i auditiva, alfabet braille, servici de vídeo interpretació en llengua de signes, etc. A més, el personal està format en atenció a persones amb discapacitat i per a donar suport a persones amb necessitats específiques.

Óscar da Pena va explicar que Ilunion compte, a 31 d'octubre de 2023, “amb una plantilla de 3.939 empleats a la Comunitat Valenciana, la qual cosa suposa un 9,84% del total de la plantilla. D'estos 3.939, un 57% (2.231 empleats) tenen algun tipus de discapacitat”, va afegir.

L'accessibilitat en el turisme

L'accessibilitat universal contribuïx a fer efectiu el dret a l'oci, la cultura i el turisme i aporta molts avantatges per a les empreses i destins: incrementa la quota de mercat; permet incloure a clients amb discapacitat i a persones majors amb requeriments d'accessibilitat —tots dos grups suposen el 30% de la població espanyola—; millora la qualitat de l'oferta turística gràcies a espais i servicis més fàcils d'utilitzar i confortables per a totes les persones; reforça la imatge i la reputació de l'empresa o destí.

Així mateix, els viatgers amb requeriments d'accessibilitat tenen hàbits de consum que beneficien al sector del turisme. D'una banda, afavorixen la desestacionalització, són multiclients —el 96% viatgen acompanyats i planifiquen estades més llargues en el destí—, compren experiències accessibles i són prescriptors de l'oferta accessible.

Directiva europea d'accessibilitat

La transposició de la Directiva europea d'accessibilitat suposarà importants avanços en matèria dels drets de les persones amb discapacitat, però també un gran repte per a les empreses que han d'aplicar-la en els seus productes i servicis.

En passat 19 d'abril, el Senat espanyol va aprovar la Llei que transposa al Dret espanyol la Directiva europea 2019/882 del Parlament Europeu i del Consell sobre els requisits d'accessibilitat dels productes i servicis.

Esta directiva suposa un gran progrés en la lliure circulació de les persones amb discapacitat en tots els estats membres, actualment dificultada per les diferències entre les normatives i legislacions que en matèria d'accessibilitat de productes i servicis hi ha als països europeus. Així mateix, ho és també per a la lliure competència en estos productes i servicis, en requerir-se com a obligatòries característiques en alguns països que no ho són en uns altres.